Επένδυση Volkswagen στην Αστυπάλαια:«Έξυπνες και πράσινες» επενδύσεις: «Φιλικές στο περιβάλλον» ή... στα κέρδη των καπιταλιστών;

Τρί, Δεκ 1, 2020
Thumb_Periballon_Volkswagen_Astypalaia

Στο προηγούμενο τεύχος του «Οδηγητή» αναφερθήκαμε στην επένδυση της «Microsoft» στην Αττική. Η κυβέρνηση τον Νοέμβρη πρόσθεσε ένα νέο επεισόδιο στο σίριαλ… «επενδύσεις», αυτή τη φορά αξιοποιώντας την επένδυση της «Volkswagen» στην Αστυπάλαια ως «κράχτη» για να προσελκύσει περισσότερες «πράσινες επενδύσεις». Ο πρωθυπουργός χαιρέτησε την επένδυση με μεγάλα λόγια για «δημιουργία του πρώτου έξυπνου και πράσινου νησιού στη χώρα μας», ανακοινώνοντας τη δημιουργία εγκαταστάσεων για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης και την παραγωγή ενέργειας στο νησί αποκλειστικά με τη χρήση ανανεώσιμων μορφών ενέργειας (ΑΠΕ).

Τι έχουν να περιμένουν οι νέοι και οι νέες, οι εργατικές-λαϊκές οικογένειες συνολικά από τις επενδύσεις για την «προστασία του περιβάλλοντος»;

Σε μια περίοδο νέας, βαθιάς διεθνούς οικονομικής κρίσης, κυβερνήσεις και αστικά επιτελεία «ανοίγουν το δρόμο» για νέες επενδύσεις στο κεφάλαιο, και συγκεκριμένα στους τομείς της «πράσινης» και της ψηφιακής οικονομίας, προκειμένου οι καπιταλιστές να βγάλουν το επιθυμητό κέρδος. Άλλωστε, η Ευρωπαϊκή Ένωση βλέπει σε αυτούς τους κλάδους τη δυνατότητα να ανταγωνιστεί «στα ίσα» και άλλα μεγάλα ιμπεριαλιστικά κέντρα όπως οι ΗΠΑ, η Κίνα, η Ρωσία κλπ στα πλαίσια των γενικότερων ενδοϊμπεριαλιστικών ανταγωνισμών.

Τα «οράματά» τους δεν χωράνε τις σύγχρονες ανάγκες του λαού

Η «μπίζνα» για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης πατάει στην ανάγκη για μετακίνηση, αλλά δεν μπορεί να την καλύψει. Η κυβέρνηση ήδη από το καλοκαίρι έχει διαμορφώσει το «Εθνικό Σχέδιο Μετάβασης στην Ηλεκτροκίνηση». Ο στόχος ένα στα τρία νέα οχήματα που θα κυκλοφορεί να είναι ηλεκτρικό μέχρι το 2030, συνοδεύεται από εκ νέου επιβάρυνση των λαϊκών οικογενειών που θα πληρώσουν για την αγορά των νέων ηλεκτρικών οχημάτων. Παράλληλα, τα κίνητρα στις επιχειρήσεις για επενδύσεις σε υποδομές φόρτισης, αλλα και για την αντικατάσταση των συμβατικών οχημάτων με ηλεκτρικά θα δοθούν μέσω του κρατικού προϋπολογισμού - δηλαδή για μια ακόμα φορά θα τα φορτωθούν τα εργατικά-λαϊκά στρώματα μέσω της άμεσης και έμμεσης φορολογίας ή των ανταποδοτικών τελών που θα κλιθούν οι κάτοικοι του νησιού να πληρώσουν. Την ίδια στιγμή που το μεγάλο κεφάλαιο μένει στο απυρόβλητο και άλλες επείγουσες κοινωνικές ανάγκες μένουν ανικανοποίητες. Όσο για την εν λόγω επένδυση... προβλέπει «εγγυημένες πωλήσεις» στον όμιλο με επιδότηση 12.000 ευρώ για την αγορά νέου αυτοκινήτου, ενώ ταυτόχρονα θα δοθούν 8-10 εκατομμύρια ευρώ για τη δημιουργία μονάδων ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ. Οι ίδιοι βέβαια παραδέχονται ότι παρά τις διευκολύνσεις το υψηλό κόστος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων δεν θα μπορέσουν να το αντέξουν όλοι, με αποτέλεσμα να προβλέπουν μείωση κατά 1/3 των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν, ειδικά αφού σε ένα βάθος χρόνου η αγορά «πράσινων αυτοκινήτων» ενδέχεται να γίνει υποχρεωτική! Ενώ το υποκριτικό τους ενδιαφέρον αποδεικνύεται και από το ότι την ίδια στιγμή που εξελίσσεται αυτή η συζήτηση και μοιράζουν εκατομμύρια στα «πράσινα» μονοπώλια, στο νησί υπάρχουν μόλις δύο λεωφορεία, τα οποία μάλιστα δεν καλύπτουν όλη την έκτασή του νησιού, ενώ οι ανάγκες των κατοίκων εκεί στην παιδεία, την υγεία, την πρόσβαση στον αθλητισμό και πολιτισμό είναι τεράστιες...

Βλαβερή επίδραση στο περιβάλλον στο όνομα της «προστασίας» του

Η περιβαλλοντική «ευαισθησία» των επιχειρηματικών ομίλων μπαίνει στο ζύγι της λογικής κόστους-οφέλους. Όσο και αν προσπαθούν να ντύσουν τις επενδύσεις με το μανδύα της «προστασίας του περιβάλλοντος» δεν μπορούν να κρύψουν ότι ο κάθε καπιταλιστής επενδύει με σκοπό να μεγιστοποιήσει τα κέρδη του. Δεν διστάζουν ακόμα και να εκμεταλλευτούν υπαρκτά περιβαλλοντικά προβλήματα, την ευαισθησία που δείχνουν κυρίως οι νέοι και οι νέες απέναντι σε αυτά, ακόμα και για διαφημιστικούς λόγους (φαινόμενο «Greenwashing»). Είναι χαρακτηριστικό ότι ο όμιλος της «Volkswagen» πριν από 5 χρόνια είχε βρεθεί στο επίκεντρο σκανδάλου επειδή παραποιούσε τα αποτελέσματα μετρήσεων στους κινητήρες που παρήγαγε προκειμένου να παρουσιάσει ότι προκαλούν λιγότερους ρύπους! Άλλωστε οι ίδιοι που πρωτοστατούν στην υλοποίηση των «πράσινων επενδύσεων», γεμίζουν ολόκληρες περιοχές με τεράστια αιολικά πάρκα αδιαφορώντας για τα προβλήματα που δημιουργούν στα δάση, τη βιοποικιλότητα, τα υπόγεια και επιφανειακά ύδατα, γυρνώντας την πλάτη στη σθεναρή αντίδραση των κατοίκων των περιοχών αυτών.



Μόνο ο σοσιαλισμός μπορεί να εξασφαλίσει την κοινωνική ευημερία

Από τα παραπάνω είναι εμφανές ότι όσο κυριαρχεί στην οικονομία ο ανταγωνισμός των επιχειρηματικών ομίλων για ικανοποιητικό ποσοστό κέρδους, οι λαϊκές ανάγκες και οι κοινωνική ευημερία θυσιάζονται. Στον αντίποδα, ο σοσιαλισμός μπορεί να εξασφαλίσει την ισορροπημένη επίδραση της κοινωνίας στο περιβάλλον, σε συνδυασμό με την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών. Η εργατική εξουσία εξασφαλίζει ότι αυτή θα γίνεται σχεδιασμένα. Στο έδαφος της κοινωνικοποίησης των συγκεντρωμένων μέσων παραγωγής και του επιστημονικού Κεντρικού Σχεδιασμού είναι δυνατή η αξιοποίηση των εγχώριων πλουτοπαραγωγικών πηγών, των πλεονεκτημάτων της χώρας μας, η αξιοποίηση όλων των πηγών ενέργειας με μοναδικό κριτήριο την κάλυψη όλων των σύγχρονων αναγκών. Για αυτή την προοπτική αξίζει να παλέψει κάθε νέος που αγωνιά από τα αδιέξοδα που προκαλεί ο καπιταλιστικός δρόμος ανάπτυξης σήμερα!



Ψάκ' το παραπάνω
  • Μπροστά στη νέα οικονομική κρίση: «πράσινο new deal» ή σοσιαλισμός;,|
    Μάκης Παπαδόπουλος, ΚΟΜΕΠ Ιούλης-Σεπτέμβρης 2020
  • Έκδοση απο τις συζητήσεις του 46ου Φεστιβάλ ΚΝΕ - Οδηγητή: Ζωή χωρίς εκμετάλλευση στην εποχή της «ψηφιακής οικονομίας» & τα «τσερνόμπιλ» του καπιταλισμού πίσω από το μύθο της πράσινης ανάπτυξης