Η αγωνιστική απάντηση των μαθητών στα σχέδια της κυβέρνησης
Παρ, Ιαν 1, 2021
Μέσα σε συνθήκες καραντίνας, η κυβέρνηση δεν δίστασε να προχωρήσει σε νέες εξαγγελίες που υποβαθμίζουν ακόμα περισσότερο το σχολείο, αλλάζοντας τον τρόπο εισαγωγής στηνΤριτοβάθμια Εκπαίδευση. Την στιγμή που χιλιάδες μαθητές έρχονται αντιμέτωποι με τις συνθήκες εγκλεισμού, που ήρθε σαν αποτέλεσμα των ανύπαρκτων μέτρων προστασίας, με τις οικογένειές τους να δυσκολεύονται να τα βγάλουν πέρα ακόμη περισσότερο, με την αποχή από οποιαδήποτε δραστηριότητα που μπορούν να αξιοποιήσουν τον λιγοστό ελεύθερό τους χρόνο, με προβλήματα στην τηλεκπαίδευση –ενώ οι μαθητές φώναζαν και συνεχίζουν για λήψη των απαραίτητων όρων ώστε να διεξάγεται το μάθημα- έρχεται σαν κερασάκι στην τούρτα αυτή η εξέλιξη.
Περαιτέρω εμπόδια στη μόρφωση των μαθητών
Δεν φτάνει που για τους μαθητές, ιδιαίτερα της Γ’ λυκείου, το άγχος και η πίεση διαπερνά όλη την καθημερινότητα, δεν φτάνει που η διδασκαλία γίνεται με αυτούς τους όρους, που η κυβέρνηση δεν έχει ανακοινώσει μέχρι και τώρα την ύλη που θα κληθούν να δώσουν οι υποψήφιοι, αποφασίζει για ακόμα μία φορά να εξαγγείλει μέτρα που βάζουν περαιτέρω εμπόδια για τα παιδιά των φτωχών λαϊκών οικογενειών, και μάλιστα σε μία περίοδο που ξέρει ότι οι μαθητές θα δυσκολευτούν να συζητήσουν για να οργανώσουν την πάλη τους. (άλλωστε το έχει ξανακάνει και η ίδια και οι προηγούμενες κυβερνήσεις).
Ο αγώνας δεν μπήκε σε καραντίνα
Οι μαθητές όμως δεν έκατσαν με σταυρωμένα τα χέρια. Η οργή και η αγανάκτηση που νιώθουν και λόγω των τελευταίων εξελίξεων δεν επέτρεπε σε κανέναν μαθητή να εφησυχάσει. Από την πρώτη στιγμή η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας με ανακοινώσεις ενημέρωσε όλους τους μαθητές για το ποιες είναι οι εξελίξεις, πως πρέπει να οργανώσουν οι μαθητές τον αγώνα τους. Οι συνθήκες της καραντίνας έβαλε τους μαθητές να σκεφτούν νέους τρόπους που μπορούν να διεκδικήσουν. Αξιοποίησαν κάθε μορφή που μπορεί και να αναδείξει τα αιτήματά τους αλλά να πατάει στα ενδιαφέροντά τους, να γίνει ο αγώνας για διεκδίκηση διέξοδος για να εκφραστούν τα ταλέντα του κάθε μαθητή με καλλιτεχνικά δρώμενα. Προχώρησαν σε συλλογές υπογραφών με διαδικτυακές συζητήσεις των 5μελών και 15μελών με τοπικές δράσεις (πανό, συνθήματα σε τοίχους). Συζητήσεις που πέρα από την καταδίκη των εξαγγελιών, περιστράφηκαν και γύρω από τα ψέματα της κυβέρνησης ότι δήθεν «αναβαθμίζεται η παιδεία». Πραγματοποιήθηκε διαδικτυακή συνεδρίαση της ΣΕΜ με εκατοντάδες μαθητές που έδειξε ότι κανένας μαθητής δεν είναι μόνος του, ότι μέσα από την οθόνη του υπολογιστή προσπαθούν να παρακολουθήσουν το μάθημα αλλά και να συζητήσουν τις ανησυχίες τους, να οργανώσουν τον αγώνα τους.
Οι μαθητές ξέρουν ότι η πραγματική αναβάθμιση είναι να υπάρχει ένα σχολείο που θα μορφώνει και δεν θα εξοντώνει, που δεν θα κοιτά τους μαθητές στην τσέπη, που η επιτυχία δεν θα κρίνεται από τις χιλιάδες σελίδες αποστήθισης αλλά από αγάπη για τη μόρφωση, για την εξέλιξη της σκέψης του κάθε παιδιού.
Η επιμονή των μαθητών με τοπικές κινητοποιήσεις, με τις εκατοντάδες υπογραφές τους αλλά και η κορύφωση των κινητοποιήσεων με την παράσταση διαμαρτυρίας στο Υπ. Παιδείας είναι αυτά που έδειξαν ότι οι μαθητές, όπως και οι εργαζόμενοι, οι φοιτητές, ξέρουν πως μπορούν να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους. Δείχνει ότι η αγανάκτηση που αισθανόμαστε μπορεί να γίνει δύναμη κάτω από όλες τις συνθήκες, είτε με περιορισμούς, είτε με καταστολή είτε στην υποτιθέμενη «κανονικότητα» να αγωνιζόμαστε ενάντια σε αυτή την πολιτική που βάζει εμπόδια στα όνειρα και τις ανάγκες. Ενάντια στην πολιτική που ματώνει τις οικογένειές μας.
Μοναδική διέξοδος το δυνάμωμα της διεκδίκησης
Οι μαθητές είναι έτοιμοι να δείξουν στην κυβέρνηση πόσο «υπεύθυνοι πολίτες» είναι. Γι’ αυτό τώρα πρέπει να δυναμώσει η συζήτηση μέσα από τα μαθητικά συμβούλια, τις σχολικές τάξεις, τις τοπικές συντονιστικές -όπου υπάρχουν και να δημιουργηθούν κι άλλες- όχι μόνο για τα εμπόδια που μπαίνουν στο σημερινό σχολείο αλλά ποιο είναι το σχολείο που έχουμε ανάγκη και μπορούμε σήμερα να έχουμε. Να απασχολήσει το ίδιο το περιεχόμενο του κάθε μαθήματος, τι διδάσκονται σήμερα οι μαθητές αλλά και το πιο βασικό τι φοιτητές και τι εργαζόμενοι θέλουν να γίνουν οι μαθητές με ιδανικά και αξίες που καμία σχέση δεν έχουν με αυτές του ατομικισμού και της αδικίας. Όλα αυτά μπορούν να γίνουν πράξη μόνο αν παλέψουμε για να αλλάξουμε το σύστημα που γεννά όλα τα δεινά της ζωής μας. Να παλέψουμε για την κοινωνία που στο επίκεντρο θα είναι οι ανάγκες όλων μας και όχι το κέρδος των λίγων.
Τον αγώνα για το σχολείο που έχουν ανάγκη σήμερα οι μαθητές δεν τον σταματά ούτε η πανδημία, ούτε η καραντίνα, ούτε οι γιορτές. Η νέα χρονιά ξεκινά δυναμικά για τη συνέχιση των κινητοποιήσεων. Κορυφώνουν τον αγώνα τους με πανελλαδικό συντονισμό μέσα από διαδικτυακή συνάντηση, με αντιπροσώπους από συντονιστικές επιτροπές όλης της Ελλάδας αλλά και τις τοπικές κάθε περιοχής, με αντιπροσώπους από τα μαθητικά συμβούλια όλης της χώρας. Ο μέχρι τώρα αγώνας των μαθητών έχει αποδείξει πως είναι νικηφόρος όταν βασίζεται πάνω στις ανάγκες και ενώνει όλους τους μαθητές.