Επαγγελματική Εκπαίδευση:Οι σπουδαστές να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους! Για τις σπουδές και τη ζωή που τους αξίζει!
Πέμ, Νοε 11, 2021
Αυτά ανέφερε σε πρόσφατη ανάρτησή του στο Twitter ο πρωθυπουργός, τονίζοντας με ακόμα έναν τρόπο τον στόχο για «αναβάθμιση» του ρόλου της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.
Η «αναβάθμιση» της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης είναι το όχημα για την ακόμα μεγαλύτερη ένταση της εκμετάλλευσης
Πράγματι η αύξηση των σπουδαστών που θα βρεθούν φέτος στις επαγγελματικές σχολές δεν είναι ψέμα. Για μεγάλο κομμάτι των σπουδαστών η επαγγελματική εκπαίδευση δεν ήταν επιλογή τους, ήταν το αποτέλεσμα της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής που επέβαλε το υπουργείο. Πρόκειται στην ουσία για την ικανοποίηση της πάγιας απαίτησης ξενοδόχων, ιδιωτικών ομίλων Υγείας, άλλων κλάδων της βιομηχανίας να πληθύνουν οι απόφοιτοι σε διάφορες ειδικότητες, με μελλοντικούς εργασιακούς όρους τέτοιους, που θα τους εξασφαλίζουν ακόμα μεγαλύτερη κερδοφορία.
Ο στόχος τους, όπως συνοψίζεται και στον τελευταίο νόμο που ψηφίστηκε για τις μεταρρυθμίσεις στην Επαγγελματική εκπαίδευση το 2020, είναι η ακόμα μεγαλύτερη σύνδεση των σχολών με την αγορά εργασίας. Δεν είναι τυχαία αλλά ούτε και εξαίρεση η παρέμβαση της εταιρίας Lidl σε συνεργασία με το ΙΕΚ Γλυφάδας, με το πρόγραμμα «Lidl up: Learn & Work», με το οποίο έταξαν στους σπουδαστές του τμήματος «Στέλεχος Λιανικού Εμπορίου» καριέρα και καταξίωση μέσα στην εταιρία. Οι εταιρίες είναι και με την βούλα μέσα στις σχολές και το διαφημίζουν! Η Lidl των ελαστικών σχέσεων εργασίας, των τετράωρων, της δουλειάς τις Κυριακες, των απολύσεων με πρόσχημα τη βαθμολογία που βάζει στους εργαζόμενους η εργοδοσία...
Είναι φυσικά τουλάχιστον αφελές να ισχυριστούμε ότι μια ειδικότητα δεν πρέπει να συνδέεται, να συμβαδίζει με τις εξελίξεις στην τεχνική στον αντίστοιχο κλάδο. Στην πραγματικότητα, όμως, εδώ δεν μιλάμε για αυτό. Όταν μιλάνε για μεγαλύτερη σύνδεση με την αγορά εργασίας, αυτό σημαίνει: δουλειά με χαμηλό μισθό, ευέλικτα ωράρια, συνεχή επανακατάρτιση, πολλές φορές εργασία σε άσχετη ειδικότητα από αυτή που διάλεξαν οι σπουδαστές κ.ά. Αυτή η σύνδεση είναι αντίθετη με τις ανάγκες για ολοκληρωμένη μόρφωση και επαγγελματικά δικαιώματα!
Το νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση είναι εναρμονισμένο πλήρως στη μεγάλη επίθεση στους όρους ζωής και δουλειάς των εργαζομένων, ιδιαίτερα των νεότερων, με βασική τομή τον τελευταίο νόμο για τα εργασιακά, τον νόμο Χατζηδάκη.
Οι δυνατότητες της εποχής μας, να γίνουν κριτήριο των σπουδαστών για σπουδές και δουλειά στο ύψος των αναγκών!
Στις μέρες μας, η εξέλιξη της επιστήμης και της τεχνολογίας θα έπρεπε να σημαίνει οι νέοι να σπουδάζουν με καλύτερους όρους. Να μαθαίνουν και να εξασκούν ολοκληρωμένα την ειδικότητα τους και όχι με δεξιότητες μιας χρήσης. Σήμερα υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις για ενιαίο και αναβαθμισμένο περιεχόμενο και όχι όπως τώρα ο καθένας να μαθαίνει διαφορετικά πράγματα. Με έναν τύπο επαγγελματικής σχολής ανά ειδικότητα που θα ακολουθεί την ενιαία-ολόπλευρη 12χρονη μόρφωση όλων των νέων και όχι με σχολές πολλών ταχυτήτων. Με εξασφαλισμένη εργασία μετά το τέλος των σπουδών.
Όσο χρόνο και να ξοδέψουν σε συνεντεύξεις, σε αρθρογραφία και σε ημερίδες για την «αναβάθμιση» της επαγγελματικής εκπαίδευσης η αλήθεια φαίνεται μέσα στις σχολές. Κτίρια απαρχαιωμένα και επικίνδυνα και σε κάποιες περιπτώσεις χωρίς καν τουαλέτες, καθηγητές ελάχιστοι και οι περισσότεροι ωρομίσθιοι, σπουδές χωρίς καν πτυχίο αλλά με μία βεβαίωση σπουδών και πολλά ακόμα που δεν άλλαξαν όλα αυτά τα χρόνια, ανεξαρτήτως κυβερνήσεων και τα βιώνει κάθε νέα «φουρνιά» σπουδαστών.
Η νεολαία να πάρει την υπόθεση του μέλλοντός της στα χέρια της
Οι χιλιάδες σπουδαστές δεν πρέπει να τσιμπήσουν στις ψεύτικες προσδοκίες που καλλιεργεί η κυβέρνηση. Σε καμιά περίπτωση να μην συμβιβαστούν με την «κανονικότητα» των πολλών εμποδίων στις σπουδές τους. Τα όνειρα για ένα καλύτερο μέλλον, να γίνουν συλλογικός αγώνας για σπουδές που θα συμβαδίζουν με τις εξελίξεις της εποχής, για εργασία με αξιοπρεπείς όρους και δικαιώματα!
Για κάθε σπουδαστή που νοιώθει ότι οι ανάγκες του για μόρφωση, για εργασία με δικαιώματα, για ελεύθερη πρόσβαση στον πολιτισμό, στην άθληση κ.ά. είναι δεμένες με αλυσίδες, είναι η ώρα τώρα να βγάλει ένα βασικό συμπέρασμα. Υπεύθυνος για τους όρους ζωής που βιώνει είναι το ίδιο το καπιταλιστικό σύστημα, που όποια μορφή διακυβέρνησης κι αν παίρνει, αντιμετωπίζει τον εργαζόμενο και τις ανάγκες του ως κόστος. Για αυτό και τώρα χρειάζεται να δυναμώσει ο αγώνας ενάντια στο σάπιο σύστημα της αδικίας.
Ένας είναι ο δρόμος για όσους σκέφτονται πώς θα μπορέσουν να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους: Να δυναμώσει τώρα η οργάνωση του αγώνα μέσα στους Συλλόγους σπουδαστών, να συγκροτηθούν Επιτροπές τμημάτων, Επιτροπές Αγώνα σε κάθε Επαγγελματική σχολή. Με την πραγματοποίηση σταθερών Γενικών Συνελεύσεων, αγωνιστικών δράσεων για τα καθημερινά προβλήματα στις σχολές. Για να ανοίγει ο δρόμος για την ικανοποίηση των σύγχρονων όρων σπουδών και δουλειάς.
Εργατική Επιτροπή του ΚΣ της ΚΝΕ