Ωνάσεια:Σχολεία για έχοντες και μη;

Παρ, Φεβ 14, 2025
Thumbnail_Mathites_Onaseia(1)

Με τις θετικές ψήφους της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και της Πλεύσης Ελευθερίας πέρασε στη Βουλή η σύμβαση μεταξύ του υπουργείου Παιδείας και του Ιδρύματος Ωνάση για την κατάργηση  22 Γυμνασίων και Λυκείων από σχολεία της γειτονιάς και τη μετατροπή τους σε Ωνάσεια σχολεία.

Λογάριαζαν να φέρουν τα Ωνάσεια μέσα σε πανηγυρικό κλίμα, να κάνει βόλτες ο χορηγός στα σχολεία και να καταχειροκροτείται! Το Υπουργείο Παιδείας είπε πως «με τα Ωνάσεια δίνονται ίσες ευκαιρίες» και πως «σχολεία σε υπανάπτυκτες και φτωχές γειτονιές θα αναβαθμιστούν». Η Ζωή Κωνσταντοπούλου έτρεξε να δηλώσει πως τα Ωνάσεια πρέπει να είναι ένα έναυσμα και για άλλους επενδυτές, να ενισχυθεί η δημόσια Παιδεία από ιδιώτες! Αλλά, ακόμα και ΣΥΡΙΖΑ, Ελληνική Λύση, Νίκη και Σπαρτιάτες που δε ψήφισαν τη σύμβαση ξεκαθάρισαν επίσης ότι δεν είναι κατά των χορηγών στην εκπαίδευση, αλλά καταψηφίζουν τη συγκεκριμένη σύμβαση για τους όρους της. Χορηγοί στην Παιδεία, λοιπόν, για να αποποιείται κάθε μέρα όλο και περισσότερο το κράτος την υποχρέωση να την χρηματοδοτεί... Αυτό ενώνει όλα τα κόμματα του συστήματος.

Πού να ήξεραν όμως; Απέναντί τους βρήκαν τη συντονισμένη, οργισμένη και μαχητική απάντηση και των 22 σχολείων σε όλη τη χώρα από μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς που έκαναν ξεκάθαρο πως θέλουν καλά σχολεία για όλα τα παιδιά και λέγοντας όχι στις διακρίσεις και την κατηγοριοποίηση των μαθητών και των σχολείων. Μάλιστα, εκπρόσωποι του “Ιδρύματος Ωνάση” έκπληκτοι δήλωσαν πως «πρώτη φορά μια δωρεά μας βρίσκει τόσο μεγάλες αντιδράσεις».

Γιατί να μην θέλουμε τις χορηγίες;

Γιατί, οι μαθητές της ίδιας γειτονιάς θα διαχωρίζονται σε αυτούς που θα «πετύχουν» στις εξετάσεις και σε αυτούς που θα «αποτύχουν» και θα ψάχνουν σχολείο να χωρέσουν! Χαρακτηριστικά, η Κυψέλη θα μείνει με 1 “απλό” Λύκειο που ήδη έχει 1300 μαθητές! Αντίστοιχα στο Πέραμα και άλλες περιοχές. Τελικά θα διαμορφωθούν σχολεία ελίτ για λίγους και σχολεία για να στοιβάζονται οι χιλιάδες μαθητές. Το αποτέλεσμα είναι η ταξική κατηγοριοποίηση σχολείων και μαθητών και το ωμό χτύπημα στο δικαίωμα όλων στη μόρφωση.

Γιατί, ακόμα και στα Ωνάσεια σχολεία που θα έχουν δημιουργικό μάθημα, ομίλους συζητήσεων και δραστηριοτήτων, καλλιτεχνικά και αθλητικά σύνολα και αναβαθμισμένη τεχνολογική υποδομή, «με απόφαση του διευθυντή του Ωνάσειου Σχολείου μπορούν να απομακρυνθούν, από τους Ομίλους και τα Σύνολα του σχολείου, μαθητές που η συμμετοχή τους δεν είναι αποδοτική», όπως ορίζεται σε διάταξη του νόμου.

Με τι κριτήριο άραγε θα κρίνει ο ιδιώτης- χορηγός την αποδοτικότητα των μαθητών; Είναι “φυσιολογικό” στην υποτιθέμενη δημόσια και δωρεάν Παιδεία ένας χορηγός να αποφασίζει  τι καθηγητές θα έχει το σχολείο, τι μαθήματα και με τι περιεχόμενο θα γίνονται και σε αυτά να κρίνει την αποδοτικότητα των μαθητών; Αρένα ανταγωνισμού, λοιπόν, το να μπεις στο σχολείο, αρένα ανταγωνισμού και το να βγεις... Όμως, πραγματικά σύγχρονο και προοδευτικό σχολείο είναι αυτό που προάγει την ομαδικότητα, την αλληλοβοήθεια και την αλληλεγγύη και όχι τον ανταγωνισμό και τον ατομισμό. Και αν αυτές οι αξίες είναι κανόνας στο μυαλό των αστών, των χορηγών και των κυβερνήσεών τους, οι μαθητές και οι μαθήτριες των λαϊκών οικογενειών έχουν τις δικές τους αξίες και ιδανικά, όπως απέδειξε το σύνθημά τους “Καλά σχολεία για όλα τα παιδιά!”.

Γιατί, τελικά, ποιος μπορεί να μας πείσει ότι χρειάζονται εξετάσεις και χορηγίες για να έχουν τα σχολεία όλων των παιδιών τα αυτονόητα; Να είναι πραγματικά καλά σχολεία; Χρειαζόμαστε σχολεία που να μορφώνουν ισότιμα όλους τους μαθητές και να μην τους διαχωρίζουν ούτε ανάλογα με την τσέπη τους, ούτε ανάλογα με τους χορηγούς που θα “επενδύουν”, αλλά θα τους βοηθούν όλους να προοδεύουν. Σχολεία δημόσια και δωρεάν με όλα τα απαραίτητα στην ώρα τους. Σχολεία δημιουργικά, που τα δίνουν όλα και σε όλους, έτσι ώστε να μπορούν να αναδειχτούν και όλες οι δυνατότητες, τα ταλέντα και οι κλίσεις των μαθητών. Για αυτό το σχολείο που μόνο στη σοσιαλιστική κοινωνία μπορεί να γίνει, παλεύει κάθε μέρα η ΚΝΕ και το ΚΚΕ.


Έβγαλε βρώμα το Υπουργείο ότι ξοφλήσαμε

Είμαστε, λέει, υποβαθμισμένοι και υπανάπτυκτοι

Έτσι μια μέρα να γίνουμε “άριστοι” αποφασίσανε

Όμως, στην πόρτα τους θα μας βρούνε

να έχουμε άποψη

Με στόμφο μίλησαν για εκατομμύρια

και για ανάπτυξη

Μας εγγυήθηκαν πως όλα γίνονται

για το καλό μας

Ένα σχολείο-στολίδι, πρότυπο κι αξιοζήλευτο

Μα δεν τους ένοιαξε

πως δε θα είναι πια το δικό μας

“Ανεμολόγιο”, διασκευή από μαθητές,

1ο Γυμνάσιο Περάματος