Πολλή κουβέντα έχει γίνει τα τελευταία χρόνια για τα ΕΠΑΛ. Πολλές «αναβαθμίσεις» διαφημίζουν οι κυβερνήσεις (ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ) ότι έχουν κάνει. Πολύ έχουν «παίξει» τα ΕΠΑΛ και στα social media, ιδιαίτερα τις τελευταίες μέρες, με τις διάφορες φασιστικές ομάδες και τη δράση τους στα ΕΠΑΛ της Θεσσαλονικής. Για όλα αυτά μιλήσαμε με τον Μάρκο, πρόεδρο 15μελους του 3ου ΕΠΑΛ ΣΕΛΕΤΕ (Αθήνα), και με τον Γιάννη, από τα ΕΠΑΛ της Θεσσαλονίκης.
«Οδηγητής»: Μάρκο, γιατί πήγες στα ΕΠΑΛ;
Μάρκος: Από τα ΕΠΑΛ είναι πιο εύκολη η πρόσβαση στα Πανεπιστήμια και η ειδικότητα που διαλέγεις έχει μαθήματα που μπορούν να σε βοηθήσουν στη μελλοντική σου δουλειά. Εγώ είμαι στην ειδικότητα των δομικών έργων και θεωρώ ότι μπορώ να πάρω γνώσεις από τα μαθήματα που θα με βοηθήσουν στη συνέχεια. Είναι επίσης ένα αντικείμενο που δε διδάσκεται σε Γενικά Λύκεια, οπότε για εμένα που θέλω να το ακολουθήσω και μετά το σχολείο, είχε μεγαλύτερο ενδιαφέρον να πάω ΕΠΑΛ να μαθαίνω για αυτό, παρά για κάτι άλλο.
«Ο»: Τι γίνεται με τα βιβλία των ΕΠΑΛ;
Μάρκος: Έχουμε αλλά είναι άλλης εποχής! Τα περισσότερα της ειδικότητάς μου μιλάνε για το 1980, όταν χτιζόταν η Αθήνα. Τώρα υπάρχουν νέα υλικά, φιλικά προς το περιβάλλον, που διατηρούν τη μόνωση, που είναι εύκολα στην παραγωγή και στην κατασκευή! Εμείς γιατί μαθαίνουμε πράγματα του προηγούμενου αιώνα; Τα σπίτια που θα χτίσουμε θα 'ναι του προηγούμενου αιώνα; Ή στο δικό μου ΕΠΑΛ τα παιδιά της μηχανολογίας δουλεύουν πάνω σε βενζινοκίνητα αμάξια, ενώ το μέλλον είναι στα ηλεκτροκίνητα!
«Ο»: Λένε ότι αναβαθμίζουν τα ΕΠΑΛ. Το βλέπεις εσύ;
Μάρκος: Καλά, δεν θα μιλήσω για τα αρχαία εργαστήρια και τα βιβλία, τα είπα παραπάνω. Θα σου πω για τις πανελλαδικές που θέλω να δώσω και το ειδικό μάθημα που πρέπει να δώσω δεν διδάσκεται στα σχολεία. Αναβάθμιση είναι αυτό; Ή σου λένε «έλα στα ΕΠΑΛ, εδώ θα μπεις πιο εύκολα σε σχολή» και τελικά κόβουν τον αριθμό των ΕΠΑΛιτών που θα μπαίνει στα Πανεπιστήμια. Εμένα αυτό δεν μου φαίνεται αναβάθμιση αλλά κοροϊδία. Δεν θέλουν να μπαίνουν ΕΠΑΛίτες στα Πανεπιστήμια και σου ρίχνουν την ευθύνη εσένα.
«Ο»: Μαθητεία. Τι γνώμη έχεις;
Μάρκος: Είναι ωραίο να δουλεύεις και να μαθαίνεις την ειδικότητά σου αλλά δεν είναι τόσο απλό. Αρχικά το κράτος πληρώνει ένα κομμάτι του μισθού σου στις επιχειρήσεις. Εσύ πηγαίνεις ως μαθητευόμενος, βγάζεις κανονική δουλειά και τα λεφτά που παίρνεις είναι λιγότερα και απ’ τον βασικό μισθό. Δεν ισχύει ότι δεν μπορούν να μας πληρώνουν κανονικά ή ότι δεν έχουν. Απλά συμφέρει τις εταιρείες να παίρνουν μαθητευόμενους αφού είναι πιο «φτηνοί» και από την άλλη ο μαθητευόμενος που δεν έχει τελειώσει άλλη σχολή -μόνο το ΕΠΑΛ- θεωρεί ότι δεν μπορεί να ζητήσει παραπάνω λεφτά.
«Ο»: «Οι μαθητές δίνουν δύναμη στο σχολείο». Τι εννοείτε με αυτό;
Μάρκος: Εμείς για παράδειγμα είμαστε σε έναν χώρο που συστεγαζόμαστε τρία ΕΠΑΛ του Αμαρουσίου. Θέλαμε να δώσουμε δύναμη στα ΕΠΑΛ, να αλλάξουμε την κατάσταση και έτσι αποφασίσαμε να φτιάξουμε μία κοινή Συντονιστική Επιτροπή και για τα τρία σχολεία, που λέγεται Μαθητική Συντονιστική ΣΕΛΕΤΕ. Ξεκινήσαμε περίπου πριν από 2-3 μήνες με μια συνέλευση με παιδιά και από τα τρία ΕΠΑΛ. Φάνηκε ότι ήθελαν τα παιδιά να συζητήσουν για όσα μας απασχολούν. Και μέσα από αυτό βγήκε και μουσική ομάδα που ανέλαβε τις γιορτές της 28ης Οκτωβρίου και της 17ης Νοέμβρη.
Ήταν κάτι καινούριο που πήγε καλά, το ευχαριστηθήκαμε όλοι και αποδείξαμε ότι δεν είμαστε μόνο μηχανάκια κτλ που λένε. Συμμετείχαμε και στις πορείες που έγιναν και στο Υπουργείο και στην Αθήνα! Τώρα το επόμενο διάστημα θέλουμε να φτιάξουμε έναν ραδιοφωνικό σταθμό, αξιοποιώντας και το τμήμα ηλεκτρολόγων που έχουμε στα ΕΠΑΛ, να φτιάξουμε εφημερίδα του σχολείου και φυσικά προγραμματίζουμε πολιτιστικές και αθλητικές δράσεις, γιατί έχουμε και πολλούς συμμαθητές αθλητές! Γενικά υπάρχουν τόσα πολλά όπλα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να γίνει το σχολείο πρωτοπόρο, αλλά δεν το επιλέγουν (σ.σ. τα Υπουργεία!) να το κάνουν!
«Ο»: Γιάννη, εσύ γιατί πήγες στα ΕΠΑΛ;
Γιάννης: Στη Γ’ γυμνασίου σκεφτόμουν με τί θέλω να ασχοληθώ όταν θα τελειώσω το σχολείο. Στη φάση εκείνη ήρθαν τα μέτρα που έκαναν το Λύκειο ακόμη περισσότερο εξεταστικό κέντρο, δυσκόλεψαν το να «μπεις» σε μια σχολή. Κι είπα πως θα πάω ΕΠΑΛ γιατί ναι μεν θέλω να σπουδάσω κάτι -θέλω να δώσω Πανελλαδικές-, όμως το έχουν παρακάνει με όλα αυτά τα νομοσχέδια! Στα ΕΠΑΛ τα μαθήματα είναι πιο εύκολα, όποιος θέλει να δώσει Πανελλαδικές δεν περνάει τέτοιο ζόρι με τα φροντιστήρια, το άγχος, την ύλη του Γενικού, αν και εννοείται πως έχει κι εκεί διάβασμα.
«Ο»: Τα εργαστήρια είναι αναγκαία στο να μάθεις την ειδικότητα. Έχετε;
Γιάννης: Τώρα για τα εργαστήρια, ξέρεις, ισχύει ό, τι ισχύει παντού. Δηλαδή πολλές φορές δεν υπάρχει ο απαραίτητος εξοπλισμός, τα εργαστήρια είναι κατεστραμμένα, βιβλία αρχαία κτλ. Και φυσικά οι μαθητές πάντα πρέπει να πληρώσουμε και κάτι για τον δικό μας εξοπλισμό. Δωρεάν Παιδεία σου λέει μετά, ειδικά σε τέτοιους καιρούς. Επίσης, στα εργαστήρια δεν είναι μόνο θέμα τα υλικά που έχεις. Είναι θέμα να υπάρχουν και παραπάνω καθηγητές. Γιατί σε τομείς, όπως η Μηχανολογία ή η Ηλεκτρολογία, που έχεις να κάνεις και με τα ρεύματα, είναι επικίνδυνο να κάθεσαι μόνος να δουλεύεις. Πρέπει να υπάρχει κάποιος να σε καθοδηγεί.
«Ο»: Τα βιβλία είναι αρχαία, εργαστήρια σαν να μην υπάρχουν, πώς την παλεύει ένας ΕΠΑΛίτης;
Γιάννης: Πολλοί σκέφτονται να τα παρατήσουν όταν ξεκινάνε τα ΕΠΑΛ. Γιατί όντως, έχεις ελλείψεις σε βιβλία-καθηγητές κτλ και ισχύει ότι καλλιεργούν τη λογική ότι στα ΕΠΑΛ είμαστε μαθητές β’ κατηγορίας που είμαστε ικανοί για καβγάδες και τσαμπουκάδες κι όχι για μάθημα. Ενισχύουν και το ότι μέσα στα ΕΠΑΛ είναι τα ναρκωτικά, έχει παραπάνω βία - στοιχεία που έρχονται από την κοινωνία μας, δεν γεννιούνται στα ΕΠΑΛ. Και μετά έχεις και το Υπουργείο που διαφημίζει συνεχώς «αναβάθμιση» στα ΕΠΑΛ και «Νέα αρχή στα ΕΠΑΛ», που σου λέει «πήγαινε στα ΕΠΑΛ γιατί εκεί είναι πιο εύκολα, θα μάθεις μια τέχνη και θα δουλέψεις». Όμως τελικά δεν σε στηρίζει ούτε σε βοηθά να διαβάσεις. Δεν σου δίνει ούτε ένα κίνητρο να είσαι σωστός στην ειδικότητά σου όταν τα βιβλία είναι παλιά και τα εργαστήρια ανύπαρκτα, όταν δεν έχεις καθηγητές! Σε σπρώχνει να τα παρατήσεις… Αλλά εμείς επιλέγουμε να μην τα παρατήσουμε και να είμαστε αγωνιστές μαθητές. Και δεν είμαστε λίγοι!
«Ο»: Βρίσκετε εμπόδια σε αυτήν την επιλογή; Στο να αγωνίζεστε;
Γιάννης: Εννοείται! Δεν είναι μόνο το Υπουργείο, η Υπουργός, τα μέτρα που παίρνουν, η καταστολή που μας ρίχνουν. Μέσα στα ΕΠΑΛ φυτεύουν κόσμο που πηγαίνει και τρομοκρατεί τα παιδιά. Εμείς για παράδειγμα ζητάμε να μην πληρώνουμε τίποτα για τον εξοπλισμό μας και οι φυτευτοί πηγαίνουν και λένε ότι «δεν γίνεται αυτό, σταματήστε αυτά τα αιτήματα γιατί θα φάτε ξύλο κτλ». Αυτοί οι φυτευτοί είναι που και το προηγούμενο διάστημα, μαζί με άλλα φασισταριά και μέσα από τις φασιστικές ομάδες τους τραμπούκιζαν συμμαθητές μας στη Σταυρούπολη επειδή αγωνίζονταν, και την περασμένη εβδομάδα προσπάθησαν να χτυπήσουν έναν πρόσφυγα μαθητή. Κι αυτούς τους φασίστες, υπάρχουν καθηγητές που τους καλύπτουν ή τους στηρίζουν.
«Ο»: Τι λένε οι υπόλοιποι ΕΠΑΛίτες για αυτά τα σκηνικά;
Γιάννης: Ότι είναι ξεκάθαρο πως οι φασίστες έχουν πρόβλημα επειδή λέμε την αλήθεια, αγωνιζόμαστε, διεκδικούμε αυτά που είναι δικά μας! Δεν είναι τυχαίο που τώρα δρουν αυτές οι ομάδες στον Εύοσμο. Εκεί όλο το προηγούμενο διάστημα υπήρχε έντονη αγωνιστικότητα από τους μαθητές. Γι’ αυτό βγήκαν τώρα, για να φοβίσουν τους μαθητές. Αλλά δεν τους πέρασε ούτε θα τους περάσει. Η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Θεσσαλονίκης ήδη έχει πάρει απόφαση να είναι στη συγκέντρωση του Σαββάτου 5/2 στην πλατεία του Ευόσμου μαζί με γονείς, καθηγητές, τη γειτονιά κτλ. Και το παράδειγμα της Σταυρούπολης και αυτό, δείχνουν ότι, πρώτον, εμείς όλοι μαζί μπορούμε να τους πετάξουμε έξω και δεύτερον, πως όσο τους αφήνουμε να δρουν, τόση δύναμη μαζεύουν. Και αυτό δεν θα το επιτρέψουμε!
«Ο»: θέλεις να προσθέσεις κάτι ακόμη;
Γιάννης: Ναι. Είναι σημαντική η δράση μας μέσα στα ΕΠΑΛ. Γιατί έχει πέσει πολύ ψέμα από τις κυβερνήσεις για την αναβάθμισή τους. Αυτό που δε σου λένε είναι ότι σου δίνουν συγκεκριμένες και βασικές γνώσεις, οι οποίες όμως, στην αγορά εργασίας σημαίνουν λιγότερα λεφτά, λιγότερα δικαιώματα! Και μετά πλήρωνε για τα πτυχία ξανά! Βοηθάει όταν συζητάνε τα 5μελή και τα 15μελή τέτοια ζητήματα και βάζουν τα αιτήματά μας μπροστά, όταν σχεδιάζουμε τον αγώνα μας! Είναι σημαντική η δράση μας γιατί πρέπει να σπάσουμε τη λογική που τα θέλει όλα ίδια και να μην αλλάζει η κατάσταση! Η κατάσταση αλλάζει και το αποδείξαμε και πέρυσι και φέτος με τις κατακτήσεις που είχαμε!
Κράτησέ το...
‣ Οι θρασύδειλοι φασίστες που τις τελευταίες μέρες προσπάθησαν να χτυπήσουν έναν πρόσφυγα μαθητή, κατηγορούνται για τον βιασμό μαθητριών στο 1ο ΕΠΑΛ Κορδελιού.
‣ Ολοένα και περισσότεροι μαθητές αποκαλύπτουν πως αυτοί οι φασίστες έχουν την κάλυψη καθηγητών και διευθυντών. Και προφανώς της αστυνομίας, θα πούμε εμείς, αφού τόσο καιρό μετά, και με τόσα στοιχεία δεν τους έχουν συλλάβει…
‣ Ολοένα και περισσότεροι μαθητές αποκαλύπτουν πως το πρόβλημα των φασιστικών αυτών ομάδων ήταν και είναι πως οι μαθητές αγωνίζονται για το δίκιο τους..!
Τι μας μένει...
Ο Μπ. Μπρεχτ αμέσως μετά τη μεγάλη νίκη των λαών στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, έγραψε: «Μη χαίρεστε που σκοτώσατε το κτήνος, η σκύλα που το γέννησε ζει και είναι πάλι σε οργασμό». Αυτό ισχύει και σήμερα! Δεν ξεμπερδεύουμε με τον φασισμό, όσο συνεχίζει να υπάρχει αυτό το σύστημα. Το σύστημα που γεννά διακρίσεις, ρατσισμό, ξενοφοβία, ομοφοβία, μετανάστευση και προσφυγιά, μισαλλοδοξία, έχθρα απέναντι σε ό,τι εκπροσωπεί τις ανάγκες του λαού και των εργαζόμενων. Τους φασίστες τους αντιμετωπίζουμε κάθε μέρα. Έχουν διαμορφώσει διάφορα παρακλάδια και οργανώσεις, όπως αυτή του «Ιερού Λόχου», της Εθνικιστικής Νεολαίας Θεσσαλονίκης. Όλους αυτούς πρέπει να τους απομονώσουμε στις σχολές, στα σχολεία, στις γειτονιές, να μην έχουν τόπο να σταθούν!
Έχουμε πείρα! Τα δικαστήρια, οι φυλακές αφήνουν ελεύθερους τους Ναζί δολοφόνους της Χρυσής Αυγής! Αντίθετα, οι μαθητές στη Σταυρούπολη, οι φοιτητές, καθηγητές, γονείς, ο λαός της περιοχής, έκαναν στην άκρη τους φασίστες. Το ίδιο θα συμβεί και τώρα!
Έρχεται...
Η ΚΝΕ τις επόμενες μέρες θα ξεκινήσει ειδική καμπάνια για τα ΕΠΑΛ! Θα μιλήσουμε με πολλούς ΕΠΑΛίτες, θα παρουσιάσουμε τα προβλήματα αλλά και τους αγώνες τους!